رونق تولید ملی | جمعه، ۲۸ تیر ۱۳۹۸

اجرای هشتمین "سرشماری نفوس و مسکن" در کرمانشاه - نمایش محتوای خبر

 

 

اجرای هشتمین "سرشماری نفوس و مسکن" در کرمانشاه

هشتمین "سرشماری نفوس و مسکن" در کرمانشاه اجرا میشود

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه از اجرای هشتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن در استان از سوم مهر تا 25 آبان ماه خبر داد.

مژگان نمکیان در گفت و گو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به شروع هشتمین سرشماری "نفوس و مسکن" از سوم مهرماه همزمان با سراسر کشور در استان، گفت: به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری برای اولین بار سرشماری نفوس و مسکن در کشور به شیوه مدرن و الکترونیکی و به دو روش اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: در روش اول که روش خودتکمیلی با ثبت اطلاعات توسط خانوار در سامانه سرشماری اینترنتی است، سرپرست یا یکی از اعضای خانوار از تاریخ سوم تا 24 مهرماه فرصت دارد به سامانه اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 به آدرس www.sarshomari95.ir مراجعه و فرم خانوار را در آنجا تکمیل کند.

نمکیان خاطر نشان کرد: برای استفاده از این روش با ورود به سامانه، افراد با وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار به عنوان رمز ورود به پرسشنامه سرشماری دسترسی یافته و می‌توانند اطلاعات خانوار را در آن وارد کنند.

این مسئول افزود: پس از تکمیل پرسشنامه و تایید نهایی آن عددی تحت عنوان "کد آماری" از طریق سیستم و یا از طریق پیامک در اختیار فرد قرار خواهد گرفت که افراد باید این کد را نزد خود نگه داشته و به هنگام مراجعه مامور سرشماری، کد را به او ارائه دهند تا مصاحبه حضوری انجام نشود.

نمکیان خاطرنشان کرد: درصورت مفقود شدن کد آماری امکان بازیابی مجدد آن در سامانه سرشماری وجود دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه افزود: در این روش خانوارها از تاریخ 22 تا 24 مهرماه نیز می‌توانند با مراجعه به این سامانه اطلاعات خود را ویرایش کنند. نمکیان اظهار کرد: در روش دوم نیز که روش مصاحبه حضوری مامور سرشماری با استفاده از تبلت است، مانند دوره‌های گذشته ماموران سرشماری از تاریخ 25 مهرماه تا 25 آبان ماه به محل زندگی خانوارها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه با یکی از اعضای خانوار اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کرده و در تبلت همراه خود ذخیره می‌کنند.

این مسئول افزود: در این روش افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده‌اند مجددا توسط مامور سرشماری نمی‌شوند، بلکه مامور سرشماری تنها "کد آماری" که از طریق سیستم کامپیوتری یا پیامک به آنها داده شده را دریافت می‌کند و در تبلت خود وارد می‌کند.

وی با توصیه به خانوارها جهت استفاده از روش خودتکمیلی اطلاعات در سامانه اینترنتی، گفت: شرکت در سرشماری اینترنتی آسان بوده و وقت زیادی از خانوار نخواهد گرفت.

نمکیان افزود: از آنجا که سرشماری نفوس و مسکن به شیوه حضوری پیچیده و پرهزینه است، مشارکت افراد در سرشماری اینترنتی کمک با ارزشی در جهت کاهش هزینه این طرح ملی و تسریع در اجرای بهینه آن طرح خواهد بود.

این مسئول در ادامه در خصوص مدارک مورد نیاز افراد به هنگام تکمیل فرم سرشماری اینترنتی، گفت: به منظور ثبت دقیق اطلاعات هویتی اعضای خانوار لازم است مدارکی مانند قبض تلفن ثابت یا همراه که کد پستی صحیح منزل مسکونی خانوار در آن درج شده، کارت ملی یا مدارکی که نام، نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمامی اعضای خانوار در آن ثبت شده است، قبل از تکمیل فرم سرشماری اینترنتی آماده باشد.

وی در ادامه در خصوص خانوارهایی که هنگام مراجعه مامور سرشماری در منزل نیستند، گفت: این خانوارها اصطلاحا "خانوار غایب" نامیده می‌شوند که مامور سرشماری اطلاعیه‌ای تحت عنوان "کارت اطلاعیه خانوار غایب" را در محلی که برای خانوار قابل رویت باشد، قرار می‌دهد

نمکیان افزود: در این اطلاعیه یک کد 12 رقمی تحت عنوان " کد غایب" درج شده که افراد باید از 25 مهرماه تا پایان سرشماری (25 آبان) به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه کنند و با وارد کردن کد غایب و شماره ملی سرپرست خانوار فرم سرشماری برای اعضای خانوار خود را تکمیل کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورتی که خانوار به اینترنت دسترسی ندارد می‌تواند با شماره تلفن‌های مندرج در کارت اطلاعیه خانوار غایب تماس بگیرد تا آمارگیر بصورت تلفنی سرشماری خانوار را انجام دهد.

نمکیان اظهار کرد: درصورتی که خانوار غایب اطلاعیه مامور سرشماری را نبیند باید به اطلاعیه‌های ستاد سرشماری در مورد خانوارهای غایب در روزهای پایانی سرشماری توجه کند.

این مسئول در مورد سوالاتی که در سرشماری مطرح می‌شود، گفت: این سوالات شامل اطلاعات فردی اعضای خانوار مانند نام، نام خانوادگی، شماره ملی (کد اتباع خارجی برای خارجیان مقیم ایران)، سن، جنس، دین، تابعیت، وضع سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع زناشویی و فرزندآوری، پوشش بیمه درمانی و پاره ای اطلاعات دیگر از جمله شماره تلفن ثابت و همراه سرپرست خانوار می‌باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های مسکن خانوار مانند محل سکونت، کدپستی، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا، و نوع اسکلت و مصالح بکاررفته در بنای واحد مسکونی نیز پرسیده می‌شود.

نمکیان خاطرنشان کرد: این اطلاعات بر اساس قانون محرمانه بوده و تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ فرد یا سازمانی قرار نمی‌گیرد و از اطلاعات جمع آوری شده صرفا برای تهیه آمارهای کلی و عمومی استفاده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای آخرین دوره سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390، گفت: بر اساس این سرشماری جمعیت کشور 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر اعلام شد که نسبت جنسیتی آن 102 بود، یعنی به ازای هر 102 مرد 100 زن در کشور سرشماری شدند.

نمکیان تعداد عوامل اجرایی و دست اندرکار این دوره سرشماری نفوس و مسکن در استان را دو هزار نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 598 نفر به عنوان مامور سرشماری در این طرح حضور دارند.