جهش تولید | سه‌شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

حذف وعده‌های سحر و شام موجب چاقی روزه‌داران می‌شود - نمایش محتوای خبر

 

 

حذف وعده‌های سحر و شام موجب چاقی روزه‌داران می‌شود

حذف وعده‌های سحر و شام موجب چاقی روزه‌داران میشود

یک کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه روزه‌داران نباید به هیچ عنوان وعده‌های غذایی شام و سحر را حذف کنند، گفت: حذف این وعده‌های غذایی و خوردن مواد غذایی در حجم بالا در یک وعده غذایی، افزایش وزن و چاقی را در روزه‌داران در پی خواهد داشت. فرید اردیخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: کاهش میزان کالری دریافتی روزانه در ایام روزه‌داری ماه مبارک رمضان باید حداکثر به ميزان 20 درصد کمتر از کالری دریافتی معمول روزانه فرد باشد. اردیخانی نداشتن اشتها، اختصاص ندادن زمان کافی جهت صرف غذا، وجود مشکلات مختلف در تهیه غذا، اقدام به صرف غذا بصورت انفرادی و... را از دلایل عمده حذف وعده سحری در روزه‌داران عنوان کرد و افزود: توصیه می‌شود روزه‌داران وعده سحری را حذف نکنند. این کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر اینکه وعده سحری مهمترین وعده اصلی غذایی روزه داران است، گفت: این وعده باید جایگزین وعده معمول ناهار باشد. اردیخانی بهترین راه افزایش اشتها جهت صرف غذا در وعده سحری به عنوان یک وعده اصلی غذایی را زود بیدار شدن از خواب و اختصاص دادن زمان کافی جهت تهیه و صرف سحری و همچنین حضور در جمع‌های خانوادگی عنوان کرد. اردیخانی همزمان کردن وعده های غذايي افطار و شام را در روزه‌داران توصیه نکرد و افزود: لازم است مدت زمانی حدود 20 تا 30 دقیقه فاصله زمانی بین افطار تا شام وجود داشته باشد. وی افزود: بهتر است روزه‌داران وعده افطار را به مانند وعده غذایی صبحانه، اما در میزان و حجمی کمتر از آن مصرف کرده و از مایعات ولرم کم شیرین مانند شیر، چای و یا آب به همراه شیرینی های طبیعی از قبیل عسل، خرما و ... استفاده کنند. وی با بیان اینکه حذف وعده‌های غذایی باعث ایجاد اختلال در سیستم گوارشی افراد می‌شود، گفت: با حذف وعده‌های غذایی، میزان اشتها در دیگر وعده‌های غذایی بسیار افزایش یافته و از طرفي با کاهش سطح سوخت و ساز بدن احتمال بروز افزایش وزن ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه اختلالات گوارشی و احتمال ایجاد عدم توانایی در استمرار روزه داری فرد روزه دار وجود خواهد داشت. این کارشناس ارشد تغذیه افزود: خوردن مواد غذایی در حجم بالا در یک وعده غذایی و حذف وعده‌های غذایی دیگر افزایش وزن را در افراد در پی خواهد داشت. اردیخانی کاهش مصرف غذاهای چرب و کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند و شکر و... را براي روزه‌داران توصیه کرد و از آنها خواست تا مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات را در برنامه روزه‌داری خود بگنجانند. وی از افراد خواست تا حبوبات را به شکل خیسانده و جوانه‌زده مصرف کنند، چرا که مصرف حبوبات به این روش، علاوه بر اینکه باعث بیشتر شدن ارزش غذایی حبوبات می‌شود، تحمل مصرف این گروه از مواد غذایی را در افرادی که با مصرف حبوبات به دلیل ایجاد نفخ و... مشکل دارند، افزایش می‌دهد. اردیخانی کاهش تعداد دفعات و نیز حجم مصرف حلیم با دارچین، شکر و روغن زیاد را به روزه داران توصیه کرد و افزود: مصرف این غذا با ترکیبات معمول آن می‌تواند سبب بروز اختلالات گوارشی و نیز اضافه وزن شود. وی افزود: حلیم به دلیل استفاده از گندم، حاوی میزان بالائي از کربوهیدارت است و همراه کردن آن با شکر و روغن زیاد و گاهی استفاده آن به همراه نان میزان کالری دریافتی را بسیار بالا می‌برد. این کارشناس ارشد تغذیه افزود: همچنین مصرف زولبیا و بامیه که تولید و مصرف آن در این دوره زمانی بیشتر است، علاوه بر مشکلات بهداشتی که در تهیه آن می‌تواند وجود داشته باشد، از نظر تغذیه‌ای هم دارای مشکلات سلامتی زیادی است، زیرا این شیرینی به دلیل مواد تشکیل دهنده و نیز مصرف روغن در پخت آن حاوی میزان بسیار بالائي از کالري است. وی افزود: یکی از مشکلات قابل توجه در مورد این شیرینی، استفاده از نوع روغن مصرفی است که دارای اسید چرب ترانس بالا می‌باشد، همچنین ميزان حرارت زیاد و زمان طولاني استفاده از روغن در حرارت بالا می‌تواند با ایجاد ترکیبات سمی و رادیکال های آزاد مانند پراکسيد، زمینه ساز ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند سرطان باشد. وی همچنین به روزه‌داران توصیه کرد: تا نوشیدن آب و مایعات کافی را در برنامه افطار تا سحر خود گنجانده و به دلیل بالا بودن دمای هوا به اندازه کافی آب و ديگر مایعات را بنوشند. اردیخانی مصرف هندوانه را در رفع عطش افراد روزه دار موثر دانست و افزود: این میوه به دلیل درصد بالای آب، قند طبيعي و فیبر میوه مناسبی برای روزه داران است. وی همزمان شدن فصل روزه‌داری با ایام گرم سال را در دفع بیشتر آب بدن و افزایش تعریق بدن روزه داران موثر دانست و افزود: این موضوع تحمل روزه‌داری را برای افراد سخت و طاقت فرسا کرده است، لذا توصیه می‌شود افراد در فاصله افطار تا سحر میزان زیادی آب بنوشند و از سبزیجات و میوه‌ها به میزان زیاد استفاده کنند. به گفته اردیخانی افزایش مصرف فیبر غذایی که در سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها وجود دارد، به ویژه در وعده غذایی سحري، می‌تواند عمل نگهداری آب و آزاد سازی آن را در طول روز را انجام دهد. این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه با بیان اینکه بیماران دیابتی به خصوص مبتلایان به دیابت نوع یک (وابسته به انسولين) مجاز به روزه‌داری نیستند، گفت: مبتلایان به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولين) نیز در صورتی که اصرار بر روزه گرفتن داشته باشند باید دارای وضعیت قند خون کنترل شده در قبل از شروع روزه داری بوده و علاوه بر آن بطور حتم زیر نظر کارشناس تغذیه و پزشک معالج اقدام به روزه‌داری نمایند. اردیخانی افزود: مادران باردار و شیرده، مبتلایان به اختلالات مزمن دستگاه ادراری، بیماران قلبی و عروقی، افرادی که داروهای زمان‌دار مصرف می‌کنند، افراد کهنسال و... لازم است در صورت اصرار بر روزه گرفتن، تحت نظر پزشک خود اقدام به روزه‌داری کنند. انتهاي پیام