روزه‌داری سبب سلامتی انسان است

روزه‌داران باید آب مورد نیاز بدن خود را در ماه رمضان به خوبی تامین کنند، در طول شبانه روز مصرف حداقل 8 لیوان آب برای بدن ضروری است که روزه‌دار باید به تناوب از افطار تا سحر این آب را برای بدن خود تامین کند.

به طور طبیعی روزه‌داری در ماه مبارک رمضان باید منجر به سلامتی انسان شود به شرط اینکه با برنامه‌ریزی صحیح همراه باشد، در غیر این صورت نه‌تنها سلامت شخص را بهبود نبخشیده بلکه سبب آسیب‌رسانی به او می‌شود، همه این‌ موارد به نوع تغذیه روزه‌دار در زمان سحر و افطار بستگی دارد.

در این خصوص گفت‌وگویی با پریسا ترابی رییس سابق اداره تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و کارشناس تغذیه داشتیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

ابتدا مقداری در خصوص علت برنامه‌ریزی مناسب در طول ماه مبارک رمضان صحبت بفرمایید؛

برنامه‌ریزی برای تغذیه در ماه رمضان، به فرد کمک می‌کند تا غذای سالمی را برای خود و افراد خانواده انتخاب کرده و با این روش انرژی لازم بدن را کسب کنند، طی یک برنامه‌ریزی درست بهتر است سه وعده غذایی شامل وعده افطار، یک وعده سبک قبل از خواب و وعده سحر در این ماه رعایت شود.

 وعده سحری چه مقدار اهمیت دارد؟ روزه‌داران در وعده سحری چه باید بخورند؟

 وعده سحری، یک وعده ضروری و حیاتی در رمضان است، چرا که به فرد نیرو و زندگی دوباره بخشیده و روزه‌داری را برای او آسان‌تر‌ می‌کند، بنابراین باید روزه‌داران در وعده سحری بیشتر نان، برنج، یا غلاتی همچون لوبیا، عدس، لپه، با کربوهیدرات‌های دیرجذب، مصرف کنند تا به مدت 4 یا 5 ساعت قند خون خود را ثابت نگه دارند، همچنین می‌توان در این وعده نان سنگک یا نان‌های سبوس‌دار و یک لیوان شیر کم‌چرب، مصرف کرد.

 غذاهای مناسب در زمان افطار چه چیزهایی است؟

روزه‌داران می‌توانند  هنگام  افطار با دوعدد خرما و یک لیوان آب یا شیرگرم یا حتی  با یک کاسه سوپ گرم روزه خود را افطار کنند تا از این طریق آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، هنگام افطار حتما  باید میانه‌روی در غذا خوردن را فراموش نکنند چرا که میانه‌روی سبب سلامتی انسان می‌شود.

غذاهای مناسب زمان افطار می‌تواند شامل منابع کربوهیدراتی مانند برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی یا منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ یا ماهی بعلاوه سبزیجات پخته باشد.

برای اینکه روزه‌داران در طول روز کمتر تشنگی را احساس کنند باید چه اقداماتی را داشته باشند؟

 روزه‌داران باید آب مورد نیاز بدن خود را در ماه رمضان به خوبی تامین کنند، در طول شبانه روز مصرف حداقل 8 لیوان آب برای بدن ضروری است که روزه‌دار باید به تناوب از افطار تا سحر این آب را برای بدن خود تامین کند.

روزه‌داران ضمن مصرف میوه و سبزی هنگام افطار و سحر باید از مصرف غذا یا مغزیات شور پرهیز کنند تا در طول روز دچار تشنگی مفرط نشوند.

مصرف شیرینی‌ در ماه مبارک رمضان چگونه باشد؟

برای باز کردن افطار مصرف 2 تا 3 عدد خرما کافی است چرا که سرشار از کالری است، اگر شخص روزه‌دار هنگام افطار تمایل زیادی به مصرف شیرینی دارد باید از نوع کم‌چرب با شکر کم باشد همچنین نباید بلافاصله بعد از افطار مواد شیرین مصرف کرد زیرا سبب تاخیر در هضم غذا و نوسان قند خون می‌شود بنابراین بهتر است 2 تا 3 ساعت بعد از افطار مواد شیرین مصرف شود.

مصرف گوشت، حبوبات و محصولات لبنی، غنی از پروتئین، سوپ و سالاد هنگام افطار سبب سیری و اشتهای کمتر نسبت به شیرینی‌جات می‌شود.

در ماه مبارک رمضان تحرک افراد روزه‌دار تا چه میزان باید باشد؟

باید شخص روزه‌دار در طول روز فعال داشته باشد، این اشتباه است که افراد در این ماه شیوه زندگی نشسته و بی‌تحرک را انتخاب کنند، حتی اگر افرادی در طول روز مجبور به ورزش منظم روزانه در حد متوسط تا سنگین هستند، باید فعالیت خود را پیش از افطار انجام دهند و بلافاصله بعد از افطار آب کافی مصرف کنند تا آب از دست رفته بدن خود را تأمین کنند.

چه عادات غذایی در طول ماه مبارک رمضان رعایت شود تا املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین گردد؟

روزه‌داران در طول ماه رمضان برای تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن باید مقدار زیادی میوه و سبزی تازه مصرف کنند، همچنین غذای‌های سالم آب پز، جوشانده شده، کبابی، برشته شده و استفاده کنند.

مصرف خرما، خشکبار و مغزها فراموش نشود چراکه این مواد انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، همچنین مصرف سالاد در شکل‌های مختلف و سوپ‌ها با انواع سبزیجات سبب حفظ سلامتی بیشتر روزه‌داران می‌شود.

در ماه رمضان از مصرف غذاهای آماده و فست فودی یا سرخ شده با چربی بالا و مصرف بیش از اندازه نمک پرهیز شود و به جای نمک از انواع سبزیجات خشک، ادویه‌ها، لیموترش و نارنج، استفاده گردد.