رونق تولید ملی | شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۸

سبزیجات بهاری بخورید و لاغر شوید - نمایش محتوای خبر

 

 

سبزیجات بهاری بخورید و لاغر شوید

سبزیجات بهاری بخورید و لاغرشوید

یک کارشناس تغذیه به افراد توصیه کرد، مصرف گیاهان بهاری را از دست ندهند. فرید اردیخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه سبزیجات و گیاهان بهاری دارای محتوای کالری بسیار پائینی هستند، گفت: گنجاندن این سبزیجات در برنامه غذائی روزانه افراد دارای اضافه وزن و چاق بسیار مناسب خواهد بود و خواهد توانست در کاهش وزن این افراد اثرگذار باشد. اردیخانی کنگر، ریواس، شنگ، گونور، پیچک و نیز قارچ های رویش داشته در طبیعت را از جمله گیاهان و سبزیجات بهاری برشمرد و به افراد توصیه کرد: تا مصرف این گیاهان را در فصل بهار از دست ندهند. وی افزود: نکته ای که در مورد مصرف گیاهان خودروی بهاری می‌توان با قاطعیت گفت این است که سبزیجات عرضه شده در این فصل به دلیل امکان ایجاد تنوع غذائی مناسب، محتوای بالای فیبر غذائی مناسب و تسهیل دفع و ممانعت از جذب سموم موجود در دیگر مواد غذائی، محتوای کم انرژی، وجود املاح و ویتامین ها، از نظر تغذیه ای بسیار مفید هستند. این کارشناس تغذیه سپس اشاره ای هم به خواص طبی گیاهان بهاری داشت و افزود: برای این دسته از گیاهان در منابع مختلف خواصی عنوان شده است. بطور مثال کنگر دارای خواص ضدعفونی کنندگی، اشتهاآور و تب‌بر شناخته شده که با افزایش ادرار می‌تواند در دفع سموم از بدن نقش داشته باشد. اردیخانی گفت: کنگر در درمان برخی مشکلات سلامتی مانند یرقان و نارسایی کبد مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند. اردیخانی افزود: گفته می‌شود حضور ماده‌ سینارین در عصاره برگ کنگر، سبب کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود. وی سپس نکاتی را هم در مورد خواص قارچ گفت و افزود: قارچ حاوی فیبر به میزان بالا و نیز املاح و ویتامین‌ها بوده و حاوی کالری نمی‌باشد. از قارچ می‌توان برای ایجاد تنوع غذائی و کاهش کالری وعده‌های غذائی استفاده کرد. وی سپس با بیان اینکه بیشترین نگرانی در مورد مصرف قارچ به استفاده از قارچ‌های رویش یافته در طبیعت بر می گردد،گفت: همه ساله در این ایام گزارش‌های متعددی از موارد مسمومیت و مرگ با قارچ در سطح کشور گزارش می شود که این مسئله باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد. این کارشناس تغذیه اشاره‌ای هم به منع مصرف برخی سبزیجات مانند کنگر و یا ریواس در افرادی که دارای اختلالات کلیوی و کبدی شدید، زنان باردار و کودکان داشت و گفت: البته در زمینه بروز اختلالات گوارشی بدنبال مصرف این گیاهان فصلی اختلافات فردی وجود دارد. اردیخانی سپس در مورد میزان مصرف روزانه گیاهان بهاری نیز توضیحاتی داد و گفت: برای میزان مصرف این گیاهان در طول روز حدی تعیین نشده است. با این حال رعایت اعتدال در مصرف این سبزیجات مانند دیگر مواد غذائی بویژه در کودکان و زنان باردار تاکید می شود. این کارشناس تغذیه در مورد چگونگی استفاده از گیاهان خودروی بهاری نیز گفت: پس از شست و شوی مناسب، بهتر است تا حد امکان مصرف این گیاهان و سبزیجات یا به شکل خام باشد و یا در زمان کوتاه، با مقدار کم آب و در فضای بسته (مانند زودپز) طبخ و سپس مصرف شود، زیرا به این ترتیب خواص تغذیه ای آنها حفظ می‌شود. اردیخانی به شهروندان توصیه کرد تا گیاهان بهاری را به صورت خام مصرف کنند و افزود: با توجه به تازگی و ترد بودن بافت گیاهان و سبزیجات تازه بهاری توصیه می‌شود افراد از سرخ کردن و پخت طولانی مدت این نوع از گیاهان پرهیز کنند. وی سپس در مورد نگهداری طولانی مدت گیاهان بهاری نیز توضیحاتی داد و گفت: این گیاهان را می‌توان با رعایت اصول بهداشتی نگهداری و در زمانهای دیگر مصرف کرد. اردیخانی حداکثر زمان نگهداری برای سبزیجات بصورت فریز شده را سه ماه دانست و به افراد توصیه کرد تا از نگهداری طولانی مدت این گیاهان صرف نظر کنند. اردیخانی افزود: در روش فریز کردن باید نسبت به آب پز کردن سریع سبزیجات قبل از بسته بندی اقدام کرد که برای این کار فرو کردن سبزی در آب در حال جوش برای یک تا دو ثانیه توصیه می‌شود، زیرا با این روش آنزیم‌های تجزیه کننده بافت گیاه از بین رفته و نگهداری طولانی مدت و بهتر ممکن می‌شود. این کارشناس تغذیه سپس یکی دیگر از روش‌های نگهداری سبزیجات را نگهداری به صورت شور دانست و افزود: این روش نگهداری به علت استفاده از نمک زیاد برای هیچکدام از سبزیجات و حتی خیار نیز توصیه نمی‌شود.