جهش تولید | سه‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

طرز تهیه حلیم کرمانشاهی - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

طرز تهیه حلیم کرمانشاهی

Loading the player...

دانلود

هَلیم (که گاه به نادرست حَلیم نوشته می‌شود) از غذاهای سنتی ایران است که با گوشت و گندم یا بلغور پخته می‌شود .هلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است اما برای تهیه هلیم گندم از گندم پوست گرفته و کوبیده شده، پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود. رنگ حلیم با شکر عوض می‌شود .این غذا معمولاً به عنوان صبحانه یا در ماه رمضان به عنوان افطاری مصرف می‌شود و با سرشیر، دارچین، کنجد، شکر و گوشت ریز شده مرغ یا بوقلمون تزئین می‌شود.حلیم از معروفترین غذاهای سنتی ایران است که معمولاً در ایام ماه مبارک رمضان در سفره افطار به عنوان پیش غذا و در سحرگاهان به عنوان صبحانه موجود بوده و با دارچین و شکر و گوشت ریز شده مرغ یا بوقلمون تزئین و مصرف می‌شود.حلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است اما برای تهیه حلیم گندم از گندم پوست گرفته پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود.حلیم یک غذای پرکالری محسوب می‌شود ۱۰۰ گرم حلیم۱۹۰ کالری انرژی دارد و حاوی ۶ گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات، ۱ میلی‌گرم آهن و ۹ میلی‌گرم کلسیم است.حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته اگر در تهیه این غذا از گندم سبوس‌دار که فیبر زیادی دارد استفاده شود، در بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه نیز موثر خواهد بود.فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست. همچنین گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.نخود هم که در پخت برخی انواع حلیم به کار می‌رود غنی از فولات، ویتامین B6 ویتامین C و روی است.

در نگاه بیشتر ببینید...هَلیم (که گاه به نادرست حَلیم نوشته می‌شود) از غذاهای سنتی ایران است که با گوشت و گندم یا بلغور پخته می‌شود .هلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است اما برای تهیه هلیم گندم از گندم پوست گرفته و کوبیده شده، پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود. رنگ حلیم با شکر عوض می‌شود .این غذا معمولاً به عنوان صبحانه یا در ماه رمضان به عنوان افطاری مصرف می‌شود و با سرشیر، دارچین، کنجد، شکر و گوشت ریز شده مرغ یا بوقلمون تزئین می‌شود.حلیم از معروفترین غذاهای سنتی ایران است که معمولاً در ایام ماه مبارک رمضان در سفره افطار به عنوان پیش غذا و در سحرگاهان به عنوان صبحانه موجود بوده و با دارچین و شکر و گوشت ریز شده مرغ یا بوقلمون تزئین و مصرف می‌شود.حلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است اما برای تهیه حلیم گندم از گندم پوست گرفته پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود.حلیم یک غذای پرکالری محسوب می‌شود ۱۰۰ گرم حلیم۱۹۰ کالری انرژی دارد و حاوی ۶ گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات، ۱ میلی‌گرم آهن و ۹ میلی‌گرم کلسیم است.حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته اگر در تهیه این غذا از گندم سبوس‌دار که فیبر زیادی دارد استفاده شود، در بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه نیز موثر خواهد بود.فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست. همچنین گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.نخود هم که در پخت برخی انواع حلیم به کار می‌رود غنی از فولات، ویتامین B6 ویتامین C و روی است.