رونق تولید ملی | دوشنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۸

فصل تابستان را برای مهارت‌آموزی فرزندان غنیمت بشمارید - نمایش محتوای خبر

 

 

فصل تابستان را برای مهارت‌آموزی فرزندان غنیمت بشمارید

فصل تابستان را برای مهارت‌آموزی فرزندان غنیمت بشمارید

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان کرمانشاه اوقات فراغت تابستان دانش‌آموزان را فرصت مغتنمی برای آموزش مهارت‌های مختلف به آنان دانست و گفت: این ایام می‌تواند فرصت مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی به دانش‌آموزان باشد. داوود ناصری امید در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: متاسفانه برخی خانواده‌ها در فصل تابستان فرزندانشان را تنها تشویق به حضور در کلاس‌های زبان و تقویتی درسی می‌کنند و این در حالیست که زندگی فقط درس و تحصیل نیست. وی افزود: خانواده‌ها باید بدانند که فرزندانشان برای حضور و نقش‌آفرینی در آینده باید علاوه بر درس و تحصیل در حوزه‌های دیگر نیز مهارت‌های لازم را کسب کرده و آماده حضور در اجتماع شوند. وی نقش صافکار، گچ‌کار، مکانیک، بنا و ... را در جامعه انکارناپذیر دانست و با اشاره به نیاز جامعه به حضور چنین افرادی افزود: برخی از استادکاران چه بسا درآمدهای خیلی زیادی هم داشته باشند، اما در بعد ارزش و الگو بودن چندان به آنها بها داده نمی‌شود. وی معرفی بد ارزش کار را ایراد وارده بر جامعه عنوان کرد و بر نقش مهم رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در راستای نهادینه کردن ارزش کار در جامعه تاکید کرد. وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید به دنبال توانمندکردن فرزندانشان باشند، گفت: خانواده‌ها باید بدانند که گاه ممکن است فرزندشان از نظر تحصیلی چندان موفق نباشد، اما از نظر کار و حرفه افراد موفقی در اجتماع باشند. وی با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه، گفت: باوجود شعارهایی که در مورد گرایش به سمت مهارت آموزی در جامعه داده می‌شود، هنوز هم در عمل شاهد گرایش دانش‌آموزان ممتاز به سمت رشته‌های علوم‌تجربی و ریاضی و فیزیک هستیم. وی از مدرک‌گرایی به عنوان یکی از آفاتی یاد کرد که گریبانگیر جامعه شده و گفت: هنوز هم در اذهان خانواده‌ها مدرک دانشگاهی مورد توجه است. وی با بیان اینکه هنوز هم دانشگاه‌ها هدف خانواده‌ها هستند، گفت: خانواده ها نباید همه آرزوهای خود را در قبولی فرزندانشان در دانشگاه‌ها ببینند. ناصری‌امید در ادامه با اشاره به متناسب نبودن تعداد پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها با بازار کار و کمرنگ بودن مقوله مهارت آموزی گفت: دانشگاه‌ها باید در ظرفیت‌های خود تجدید نظر کنند. ناصری‌امید از خانواده‌ها خواست تا خودشان شخصا از مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای و آموزشگاه‌های بخش خصوصی بازدید کرده و بر اساس علاقمندی‌های فرزندانشان برای حضور آنها در رشته‌های مهارتی برنامه‌ریزی کنند. وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در تمامی ایام سال مستمر هستند، تعداد مراکز دولتی فنی‌وحرفه‌ای در استان را 22 مرکز دانست و گفت: این مراکز 220 کارگاه دارند و تمامی آموزش‌ها در آنها رایگان ارائه می‌شود. وی تعداد آموزشگاه‌های آزاد متعلق به بخش خصوصی زیر مجموعه اداره کل فنی‌و حرفه‌‌ای استان را نیز 300 آموزشگاه دانست و افزود: این آموزشگاه‌ها نیز بیش از 200 کارگاه دارند.