رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۸

مولفه‌های لازم برای رشد کودکان از دل بازی‌های مدرن بیرون نمی‌آید - نمایش محتوای خبر

 

 

مولفه‌های لازم برای رشد کودکان از دل بازی‌های مدرن بیرون نمی‌آید

مولفه‌های لازم برای رشد کودکان از دل بازی‌های مدرن بیرون نمی‌آید

یک جامعه شناس با تاکید بر اینکه کودکان با بازی رشد می‌کنند، گفت: مولفه‌های لازم برای رشد کودکان از دل بازی‌های مدرن بیرون نمی‌آید.

علیرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و ظهور و بروز بازی‌های رایانه‌ای و اینترنتی افزود: با وجود پیشرفت‌های رخ داده و برخورداری از امکانات صنعتی، اما بازی‌های مدرن در راستای ارزش‌های فرهنگی و یا آموزش مهارتهای زندگی به افراد طراحی نشده‌اند.

این جامعه شناس با اشاره به تنوع بازی‌های فضای مجازی گفت: این بازی‌ها به حدی متنوع و جذاب ساخته شده‌اند که فرد حتی حاضر است از هر کاری بزند و فقط و فقط بازی را ادامه بدهد. قاسمی گوشه‌گیری، منزوی شدن و... را از کارکردهای منفی بازی‌های مدرن برشمرد و گفت: اکثر این نوع بازی‌ها فردی بوده و نهایتا دونفره هستند که البته نفر دوم نیز در فضای مجازی است.

قاسمی با بیان اینکه اکثر بازی‌های فضای مجازی اکشن هستند، گفت: بازی‌های جنگی، تیراندازی و کشت و کشتار از نظر ذهنی روی افراد تاثیر سوء می‌گذارد. وی آموزش مهارت‌های حل مسئله و تلاش در راستای پرورش جسمی و روحی را نیاز کودکان و نوجوانان برای رشد دانست و افزود: مولفه‌هایی که لازمه رشد کودکان هستند، از دل بازی‌های مدرن در نمی‌آید.

قاسمی افزود: خلاء وجود بازی‌های متناسب با نیازهای رشد کودکان و نوجوانان در بین بازی‌های مدرن به شدت احساس می‌شود.

قاسمی با اشاره به کارکردهای مثبت بازی در روند رشد کودکان و نوجوانان، گفت: کودکان و نوجوانان باید بازی‌های زنده و واقعی را تجربه کنند، نه بازی‌های آزمایشگاهی و رایانه‌ای. وی در ادامه با بیان اینکه بازی‌های قدیمی ریشه‌های فرهنگی دارند، گفت: در ایران باستان بسیاری از شیوه‌های اخلاقی با بازی کردن به افراد آموزش داده می‌شد که نمونه‌های آن را در بازیهای بجا مانده از پیشینیان می‌توان دید.

این جامعه شناس پرورش روحیه خلاقیت، نبوغ، ابتکار و... را از کارکردهای بازی‌های قدیمی برشمرد و افزود: تقویت روحیه همکاری، مسئولیت‌پذیری، اجتماعی بودن و ... از دیگر کارکردهای بازی‌های قدیمی بود.

قاسمی با بیان اینکه برخورد با دروغ‌گویی، خطا، کلک‌زدن و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی از ویژگی‌های بازی‌های قدیمی بود، گفت: محتوای بازیهای قدیمی آموزش مهارت‌های زندگی به افراد بود و در واقع یک کلاس درس آموزشی برای افراد بود

. قاسمی افزود: بازی‌های قدیمی معمولا گروهی بودند و به تقویت ارتباطات کمک می‌کردند.

قاسمی با اشاره به همراه بودن بازی‌های قدیمی با نشاط و شادابی گفت: بازی‌های قدیمی زنده بودند و حیات داشتند و در تخلیه هیجانات افراد موثر بوده و نقش مهمی را در یادگیری مهارت‌ها و سرگرم شدن افراد ایفا می‌کردند.

قاسمی از بازی به عنوان نوعی گذران اوقات فراغت یاد کرد و افزود: آثار مثبت بازی در ابعاد روانی پذیرفته شده و کارکردهای مثبت آن از جهات فرهنگی، اعتقادی و... به اثبات رسیده است.