رونق تولید ملی | جمعه، ۲۸ تیر ۱۳۹۸

هر سال تاخیر در اجرای "قطار شهری" 150 میلیارد تومان برایمان آب می‌خورد - نمایش محتوای خبر

 

 

هر سال تاخیر در اجرای "قطار شهری" 150 میلیارد تومان برایمان آب می‌خورد

هر سال تاخیر در اجرای "قطار شهری" 150 میلیارد تومان برایمان آب میخورد

شهردار کرمانشاه اظهار کرد: هر سال تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری کرمانشاه، 150 میلیارد تومان به هزینه‌های آن اضافه می‌کند. به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، آرش رضایی در مراسم آغاز احداث تونل قطار شهری کرمانشاه با اشاره به تصویب سیستم حمل و نقل ریلی شهری کرمانشاه در شورای عالی ترافیک کشور در سال 1386، گفت: از همان زمان تعیین نوع ناوگان و سیستم حمل و نقل به جلسات بعدی موکول شد تا در نهایت سیستم منوریل برای کرمانشاه به تصویب رسید. وی تصریح کرد: این پروژه علی رغم برخی مخالفت‌ها در کرمانشاه استارت خورد و چند کیلومتر آن به صورت روگذر به اجرا درآمد. وی افزود: اجرای این پروژه به صورت منوریل تا زمان شروع دولت یازدهم ادامه داشت و از زمان روی کارآمدن این دولت پروژه از منوریل به قطار شهری سبک تغییر وضعیت داد. وی تصریح کرد: با تغییر وضعیت سیستم باید در قسمت‌های روگذر تغییراتی انجام می‌شد و مابقی مسیر نیز به صورت زیرگذر اجرا می‌شد. رضایی طول فاز یک این پروژه را 8.5 کیلومتر و از میدان معلم تا میدان آزادی عنوان کرد و افزود: فاز دوم این پروژه نیز به طول 4.5 کیلومتر به صورت زیرگذر از میدان آزادی تا میدان فردوسی است. شهردار کرمانشاه قرار گاه خاتم(ص) را پیمانکار فاز دوم پروژه قطار شهری کرمانشاه معرفی کرد و افزود: اجرای فاز دوم پروژه شامل 400 هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و 100 هزار مترمکعب عملیات بتن ریزی است. رضایی اعتبار پروژه قطار شهری کرمانشاه را 1500 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: 50 درصد این اعتبارات توسط شهرداری و 50 درصد مابقی از محل اعتبارات دولتی تامین می‌شود. شهردار کرمانشاه اظهار کرد: هر سال تاخیر در اجرای این پروژه با احتساب نرخ تورم 10 درصدی 150 میلیارد تومان به هزینه‌های آن اضافه می‌کند. وی تصریح کرد: این در حالی است که اعتبار اولیه این پروژه به صورت منوریل 250 میلیارد تومان بود و تاکنون تنها 110 میلیارد تومان اعتبار در مجموع به این پروژه داده شده است. رضایی تاکید کرد: ما به سالانه حدود 250 تا 300 میلیار تومان اعتبار برای پروژه قطار شهری کرمانشاه نیاز داریم تا بتوانیم سالی را به عنوان سال پایانی پروژه اعلام کنیم. شهردار کرمانشاه پروژه قطار شهری را یک پروژه ضروری و حیاتی برای شهر و مردم کرمانشاه عنوان کرد و افزود: به 200 میلیون دلار فاینانس برای خرید تجهیزات قطار شهری نیاز داریم که در این زمینه نیازمند مساعدت دولت هستیم. رضایی در ادامه از کلنگ زنی چهار تقاطع غیرهم سطح با همکاری قرارگاه خاتم (ص) در سطح شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: این تقاطع‌ها در وروی شرقی کرمانشاه، میدان امام حسین(ع) ،میدان امام (ره) و چهارراه مادر احداث خواهند شد. شهردار کرمانشاه با بیان اینکه امکانات و وضعیت حوزه‌های مختلف خدمات شهری کرمانشاه متناسب با جمعیت آن نیست، گفت: متاسفانه امکانات در شهر کرمانشاه متناسب با جمعیت آن ارتقاء پیدا نکرده و به همین علت کرمانشاه نگاه ویژه دولت را می‌طلبد. وی درآمد سرانه هر کرمانشاهی را 300 هزار تومان اعلام کرد وافزود: این میزان 20 تا 30 درصد درآمد سرانه سایر کلانشهرها هم نمی‌شود. رضایی با بیان اینکه کرمانشاه برای کلانشهر شدن حدود 30 هزار نفر جمعیت کم دارد، گفت: این امر موجب شده تا نتوانیم از مزایای کلانشهر شدن بهره‌مند شویم، در حالیکه به قریب یک میلیون نفر در شهر کرمانشاه خدمات رسانی می‌کنیم اما چارت سازمانی ما برای اساس کلانشهرها تدوین نشده است.