رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

گوشت را با ذغال کباب نکنید - نمایش محتوای خبر

 

 

گوشت را با ذغال کباب نکنید

گوشت رابا ذغال کباب نکنید

کارشناس تغذیه مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه استفاده ازذغال برای کباب کردن گوشت رامناسب ندانست.

لیلا رضازاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به اینکه بسیاری از افراد هنوز شیوه‌های صحیح طبخ غذا را نمی‌دانند، اظهار کرد: بدترین شیوه برای طبخ غذا سرخ کردن است، زیرا در این روش روغن زیادی مصرف می‌شود که چاقی، بیماری‌های قلبی و اضافه وزن را در پی دارد.

وی حرارت دیدن در دمای بالا را از دیگر معایب سرخ کردن دانست و خاطرنشان کرد: این دما باعث ایجاد مواد سرطان‌زا می‌شود و به علاوه مواد مغذی در غذا از بین می‌رود.

این کارشناس تغذیه معتقد است: اگر مجبور به سرخ کردن غذایی باشیم بهترین روش تفت دادن با درجه حرارت پایین است.

رضازاده آب‌پز کردن را روش بهتری نسبت به سرخ کردن دانست و ادامه داد: البته این روش نیز معایبی دارد، زیرا مواد مغذای غذا وارد آب خواهد شد و ارزش غذایی آن کم می‌شود.

وی افزود: آب‌پز کردن باید در آب بسیار کم و با حرارت پایین و در ظرف دربسته انجام شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بخارپز بهترین روش برای طبخ غذا است، تصریح کرد: در این روش بجز برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، سایر مواد مغذای حفظ می‌شود و سالم‌ترین روش است.

رضازاده در خصوص کباب کردن نیز یادآور شد: اگر این روش درست انجام شود روش خوبی برای طبخ است، اما متاسفانه اکثر افراد روش صحیح کباب کردن را نمی‌دانند.

وی استفاده از ذغال برای کباب کردن را مضر خواند و گفت: این روش باعث می‌شود گوشت و چربی موجود در آن بسوزد و مواد سرطان‌زا تولید کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه خاطرنشان کرد: روش صحیح برای کباب کردن استفاده از فر است و اگر قرار است از ذغال استفاده کنیم باید گوشت را در آبلیمو و سس قرار دهیم که باعث می‌شود گوشت مرطوب شود و نسوزد.

رضازاده عنوان کرد: باید برای کباب کردن از قطعات کوچک گوشت استفاده کرد و به علاوه ابتدا یک صفحه چدنی روی شعله قرار داد و بعد گوشت را روی آن کباب کرد.

وی اظهار کرد: نباید پشت و رو کردن مرتب گوشت در کباب کردن فراموش شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: نکته دیگر در خصوص طبخ مواد غذایی این است که برخی مواد به صورت پخته بهتر هضم می‌شوند و پخته آنها از خام بهتر است، مانند کلم و هویج.