اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | یک‌شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶

"افسردگی زمستانی" بیشتر به سراغ زنان می‌آید - نمایش محتوای خبر

 

 

"افسردگی زمستانی" بیشتر به سراغ زنان می‌آید

یک روانشناس احساس غمگینی و ناامیدی را از نشانه‌های افسردگی زمستانی دانست.

دکتر سعید عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه با بیان اینکه روانشناسان احساس غمگینی در روزهای کم‌نور را ‌"غمگینی زمستانی" و احساس شدیدتر غمگینی و ناامیدی که با نشانه‌هایی مثل خواب‌آلودگی همراه باشد را "افسردگی زمستانی" می‌نامند، افزود: افسردگی زمستانی بیشتر به سراغ خانم‌ها و به‌خصوص خانم‌های 20 تا 30 ساله می‌آید و لذا آنها باید بیشتر مراقب باشند.

عسگری افزود: اگر علائم افسردگی در فصل‌های کم‌نور سال به مدت دو هفته متوالی در فردی ادامه پیدا کند، نشان از این دارد که آن فرد افسردگی وابسته به فصل دارد.

این روانشناس یکی از نشانه های مهم افسردگی زمستانی را اندوه دانست و افزود: همه انواع افسردگی، نشانه مهم و اصلی احساس غمگینی در اکثر ساعات روز را دارند، البته این احساس غمگینی با آن احساس غمی که گاهی اوقات سراغ همه ما می آید فرق دارد و خیلی شدیدتر است. وی اشتهای زیاد را نیز از علائم افسردگی زمستانی عنوان کرد و تصریح کرد: در افسردگی زمستانی بر عکس دیگر انواع افسردگی اشتهای فرد زیاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به اینکه در افسردگی زمستانی افراد تمایل به صرف بیشتر کربوهیدراتها و خوراکیهای شیرین دارند، افزایش وزن و چاقی از نشانه‌های این نوع از افسردگی است. احساس خستگی و کوفتگی بدون کار زیاد، تمایل به خوابیدن زیاد، اختلال در تمرکز و تحریک پذیری عصبی از دیگر علائم ابتلا به افسردگی زمستانی است که عسگری به آنها اشاره کرد.

عسگری در ادامه تصریح کرد: دلیل اصلی افسردگی‌های زمستانی تاکنون مشخص نشده، اما به دلیل شیوع بالای آن در برخی از مناطق، روانشناسان ابتلا به این بیماری را با تغییر در میزان نور خورشید در ارتباط می‌دانند. این استاد دانشگاه گفت: روانشناسانی که بروز افسردگی را با میزان نور خورشید در ارتباط می‌دانند معتقدند چون در فصل‌های زمستان و پاییز میزان قرار گرفتن افراد در معرض نور آفتاب کاهش پیدا می‌کند، ساعت بیولوژیک بدن که حالات درونی، هورمون‌ها و خواب را تنظیم می‌کند به تاخیر افتاده و معمولا در زمستان روند کندی را دنبال می‌کند.

عسگری اظهار کرد: اگر احساس می‌کنید دارای برخی علائم این بیماری هستید، به پزشک متخصص مراجعه کرده تا مورد بررسی قرار بگیرید و در صورت تشخیص این نوع از افسردگی، سعی کنید زمان بیشتری از روز را در بیرون از خانه بگذرانید تا بیشتر در معرض آفتاب باشید.

عسگری افزود: استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند انرژی بیشتری به شما داده و تمایل به خوردن غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را کمتر کند. وی به مبتلایان به افسردگی فصلی توصیه کرد، حداقل سه روز در هفته به مدت 30‌ دقیقه ورزش کنند.